Energiemanagement

Langzaam maar zeker vallen alle puzzelstukjes weer op zijn plek. Gelukkig veel sneller dan ik had verwacht. Hier ben ik heel blij mee. Het feit dat dit zo snel gaat, geeft aan dat ik er op tijd bij was. De rust en de maatregelen die ik heb genomen, zorgen ervoor dat ik nu alweer verder kan. Ik heb een interessant artikel gelezen over energiemanagement:

  1. Energiegevers: activiteiten, gebeurtenissen of mensen waar je energie van krijgt. 
  2. Energieherstellers: activiteiten waar je tegenop kunt zien waardoor ze er snel bij inschieten. Ondanks dat ze energie kosten, laden ze wel je batterij op, bijvoorbeeld een uurtje sporten. Als je laag in je energie zit, kan dit al snel teveel voelen. Maar achteraf voel je je wel herboren. 
  3. Positieve energieslurpers: dingen die je leuk vindt maar die je wel energie kosten. Doordat je ze leuk vindt, wordt het pas na een tijd duidelijk dat je te lang te veel energie hebt besteed aan deze energieslurpers. Daardoor zie je gemakkelijk de bron van uitputting over het hoofd. 
  4. Negatieve energieslurpers: activiteiten die niet leuk zijn om te doen en veel energie kosten. Maar soms moeten ze gewoon gedaan worden. Als je ervoor zorgt, dat je voldoende energiegevers en energieherstellers inplant, houd je je balans.

Energiemanagement, wat mij betreft (nu al) hét woord van 2023. Ik ben daar de afgelopen week veel mee bezig geweest en ga me er de komende tijd ook mee bezig houden. Uitzoeken wie of of wat mijn energiegevers zijn, mijn energieherstellers, mijn positieve en negatieve energieslurpers. Het begin is gemaakt. Ik ben weer aan het werken. Alhoewel werken me energie kost, reken ik mijn werk tot de positieve energieslurpers. Het contact met mijn collega’s is zelfs een energiegever.

Het huishouden is een negatieve energieslurper, maar aan de andere kant word ik wel heel gelukkig van een schoon en opgeruimd huis. Een goede planning zorgt voor overzicht. Om te voorkomen dat ik in de bekende valkuil stap, moet ik me ook echt aan die planning houden. Niet nog snel even dit, of snel even dat.

Iedereen met pubers in huis, zal wel herkennen dat pubers zowel positieve als negatieve energieslurpers zijn. Onze zoon is druk met zijn studie en stage. Hij is perfectionistisch, legt de lat hoog en is ontzettend kritisch op zichzelf. Op moeilijke momenten help ik hem. Dan kijken we samen naar zijn planning zodat hij weer overzicht krijgt en dat geeft mij dan ook weer rust. 

Onze dochter is een opstandige puber. Op school loopt het allemaal niet zo lekker. Bovendien kwakkelt ze al enige tijd met haar gezondheid. Inmiddels is ze doorverwezen naar de kinderarts. Als we weten waar haar klachten vandaan komen en wat hier aan gedaan kan worden, kunnen we dit ook weer afvinken. Ook dat geeft mij rust.

De afgelopen dagen scheen het zonnetje heerlijk en zat ik ‘s middags even buiten. Wie niet in zonne-energie gelooft, moet er eens in gaan zitten. Heerlijk, wat een energiegever. Ook dat is energiemanagement!

Plaats een reactie