Twijfel is de waakhond van het inzicht.

In mijn vorige blog, Shit happens , sprak ik mijn twijfels uit over het gebruiken van medicatie. Ik voelde me vorige week helemaal niet lekker, alle dagen misselijk, geen zin in eten, meer darmklachten… Na wat rondneuzen op het Aubagio forum, kwam ik erachter dat lotgenoten die zulke klachten hebben gehad, de medicatie ’s avonds zijn gaan innemen. Waarom zou ik dat ook niet gaan proberen? Ik heb immers niets te verliezen.

De eerste dag dat ik ’s ochtends het tabletje oversloeg, voelde heerlijk. Dat zal toch wel echt tussen de oren zitten, want het lijkt me sterk dat je dat al zo snel kunt merken. Voor het slapen gaan the little blue one ingenomen. Manlief hoorde mijn darmen ’s nachts flink rommelen(!), ik heb heerlijk door alles heen geslapen. De volgende dag NIET misselijk! De dag erna NIET misselijk. Weer een dag later NIET misselijk én geen diarree! Zou het dan echt zo simpel zijn? Heel voorzichtig krijg ik weer goede moed. Ondertussen zal ik proberen uit te leggen waarom ik zo twijfel  over het al dan niet innemen van de medicatie:

Vanaf het begin is het wel of niet starten met medicatie een heet hangijzer geweest. Zowel mijn eigen neuroloog als mijn second opinion neuroloog waren er vast van overtuigd dat ik het beste meteen kon starten met MS remmende medicatie. Manlief ging hier helemaal in mee en zag dit ook het liefst. Zelf had ik mijn twijfels maar op dat moment leek starten met medicatie de beste keuze. Waarom ik twijfel(de)?

  1. Ik ben niet zo van de medicijnen. Natuurlijke geneeswijzen spreken me meer aan.
  2. De bijwerkingen die bij mijn medicatie horen, zijn niet mis. Diarree, hoofdpijn, misselijk, haaruitval, huiduitslag….
  3. De medicatie werkt maar 30% remmend op de MS. Er blijft dus best een grote kans bestaan op een schub.
  4. Ik had al langer MS, zonder dat ik het wist. Vóór de diagnose gebruikte ik ook geen medicatie. Ik kan nu bewust rekening houden met de MS door te proberen om stress te vermijden en door voldoende rust in acht te nemen.
  5. Een gezonde leefstijl met goede voeding en veel bewegen, kan positief uitwerken.
  6. De kosten voor de medicatie zijn echt belachelijk hoog. Nu krijg ik wel alles vergoed van de zorgverzekeraar maar toch stuit dit me enorm tegen de borst.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat de medicatie mij zieker maakt dan de kwaal zelf. Dit alles beperkt mij behoorlijk in het volgen van een gezond voedings- en beweegpatroon. Ik durf amper de deur uit voor een flinke wandeling buiten. En vezelrijk eten geeft nog meer stoelgangproblemen.

Ik kan de gedachtegang van manlief en de arts wel volgen wat betreft de medicatie, maar uiteindelijk ben ik toch diegene die beslist wat te doen. In november krijg ik weer een MRI scan van de hersenen. Op basis van die uitslag, ga ik een beslissing maken. Vooralsnog hoop ik dat het switchen van het inname moment van de ochtend naar de avond een blijvend positief resultaat oplevert, dan ben ik voor nu een heel tevreden mens!

IMG_1839

 

7 gedachten over “Twijfel is de waakhond van het inzicht.

  1. Heel herkenbaar Natascha. , de keuze wel / geen medicatie !! Ik heb na een aantal soorten gebruikt te hebben voor het laatste gekozen .

    Mijn laatste medicatie was ook ” de smurfen pil 😉 ” . Nu alweer meer dan een jaar zonder .

    Daarvoor 3 jaar niets gebruikt nadat we ( ook manlief ) waren het steeds opnieuw beroerd zijn van de medicatie ineens beu .

    Maar toen er een OZO kwam en de MRI geen goede beelden liet zien zijn we toch weer overstag gegaan . Het is maar van korte duur geweest .

    Terugkijkend op m’n leven is de MS al héél lang bij me , al is ze pas in 2011 ondekt .

    In een zwangerschap van een tweeling is voor mij het moment dat de zekerheid er is dat ze er toen al was . Dezelfde sythomen als in 2011 . Dus was ze eral in 1987 .

    Van 1987 tot 2011 heeft ze op een aantal keren een aanval op mijn rug zich rustig gehouden .

    Moe was ik nadat de Pfeiffer was geweest meer wel dan niet ! Leefde ermee , had 4 kinders en moest wel verder !

    Dat heeft er denken we ook aan bijgedragen dat er in 2001 een hartinfarct is gekomen gevolgd door een open hartoperatie ?!?!

    De twijfels om het hart ook nog bloot te stellen aan medicatie’s tegen een ziekte waarvan de oorzaak nog steeds gissen is willen wij niet meer !

    Onze kinders hebben allemaal hun eigen leven , hebben het goed .

    De enige angst die er nu bij ons speelt is Heb ik hetbovergedragen aan 1 van de 4 ? .

    Voor jou ben ik oprecht blij dat het innemen in de avond zó goed mag gaan 👍🏼👍🏼.

    Hoop dat het zo mag blijven !

    Liefs 🤗🤗🤗

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik slik geen medicatie, dat was er ook nog nauwelijks toen ik MS kreeg. Plus het feit dat ik nog erg jong was en een kinderwens had. Omdat het goed ging en goed blijft gaan slik ik nog altijd niets. Maar mijn neuroloog zei wel altijd dat als ik tien jaar later als patiënt bij hem was gekomen ik zeer zeker medicatie voorgeschreven had gekregen.

    Geliked door 1 persoon

  3. Ik heb er ook voor gekozen om geen medicijnen te slikken.Ben nu ook 3 jaar zonder en waarschijnlijk heb ik het ook al langer.Ik probeer heel veel met voeding en alternatieve geneeswijzen en tot nu toe werkt dat voor mij heel goed.De druk om wel medicijnen in te nemen,is soms wel groot,maar ik zou zeggen:” Doen waar jij je fijn bij voelt.”

    Geliked door 1 persoon

  4. Ik twijfel ook zo! Ik krijg Aubagio voorgeschreven. Maar ik voel toch heel sterk dat ik dit niet wil. Vooral na al die ervaringen die ik lees. En eer dat het uit je systeem is…. 8 maanden staan er voor. Ik neig ook naar homeopathie! Of misschien een combinatie daarvan! Heeft iemand ook ervaring met dit medicijn? En heeft s’avonds in nemen echt meer voordeel? Wil je dit misschien nog delen mijn msenikke? Groetjes Diana

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik ben uiteindelijk blij dat ik gestopt ben met dit medicijn. Maar ik ken ook iemand die het al jaren gebruikt en er helemaal geen bijwerkingen van heeft. Het verschilt natuurlijk per persoon.
      Ik had bij inname ‘s avonds in eerste instantie minder last maar uiteindelijk bleef ik kwakkelen (haaruitval, diarree, huiduitslag, slechte bloedwaardes) en stond het me zo tegen, dat ik gestopt ben.

      Like

Plaats een reactie