Barstensvol geluk

Over het algemeen zie ik een gelukkig mens, als ik mezelf in de spiegel aan kijk. Ben ik tevreden met wat ik zie en met alles wat ik bezit. Vaak realiseren we ons niet wat we hebben. We vinden alles normaal. Gezond zijn, het hebben van een baan, geen gebrek hebben aan eten, drinken, kleding en onderdak. Je leeft gewoon je leven en zo hoort het eigenlijk ook te zijn. Toch maakt iedereen wel eens iets mee, wat je aan het denken zet. Ieder huisje draagt zijn kruisje, vroeg of laat. Dan staat je wereld even stil of op zijn kop. Maar na verloop van tijd, pak je je leven weer op en ga je verder, zoals voorheen.

Vergelijk je leven eens met een spiegel. Een nieuwe spiegel is mooi, glanst en is krasloos. Maar in de loop der jaren, komen er krasjes en barstjes in die spiegel. Daarmee dus ook in je spiegelbeeld. Maar ondanks deze krasjes en barstjes, kun je nog steeds in de spiegel kijken. Je spiegelbeeld verandert weliswaar. Je moet misschien wat meer moeite doen om door de beschadigingen heen te kijken. Maar je bent nog steeds dezelfde persoon die je aankijkt in de spiegel!

Toen ik de diagnose MS kreeg, kwam er een grote barst in mijn spiegel. Ai, een barst die niet meer te herstellen is. Een barst die mijn hele verdere leven door mijn spiegelbeeld heen zal lopen. De ene keer heel duidelijk, de andere keer wat meer verborgen. Desondanks heb ik me voorgenomen, om door deze barst heen te kijken. Mijn spiegel mag dan wel beschadigd zijn, mijn spiegelbeeld is nog steeds wat het vóór de diagnose ook was.

Een tijd geleden zat het allemaal niet zo lekker. Mijn spiegel was een beetje dof en donker. Mijn spiegelbeeld stemde me verdrietig. Het was alsof alle krasjes en barstjes meer zichtbaar waren. Vooral die ene grote barst was enorm aanwezig. Desondanks fluisterde het positieve stemmetje in mij, dat ik verder moet met deze spiegel. Ik heb geen keuze, dit is wat het is. Niet meer, niet minder. Uiteindelijk is het me gelukt om mijn spiegel weer op te poetsen en glanst hij, meer dan ooit tevoren.

Als ik nu weer in de spiegel kijk, ben ik, met alles wat ik zie en wat ik heb, zelfs mét MS, een heel gelukkig mens. Happy me…

IMG_1671

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plaats een reactie